Tuborgfondet giver 3,8 mio. kr. til at støtte og styrke unge madentreprenører

Tuborgfondet giver 3,8 mio. kr. til at støtte og styrke unge madentreprenører

Food Organisation of Denmark (FOOD) er stolte af at kunne offentliggøre, at de har modtaget midler fra Tuborgfondet til at lancere det treårige pilotprojekt Morgendagens Madtalenter (MM).

Tuborgfondet giver 3,8 mio. kr. til at støtte og styrke unge madentreprenører og deres fremtid på den danske madscene

Food Organisation of Denmark (FOOD) er stolte af at kunne offentliggøre, at de har modtaget midler fra Tuborgfondet til at lancere det treårige pilotprojekt Morgendagens Madtalenter (MM). Det innovative acceleratorprogram har til formål at støtte unge madentreprenører i Danmark og  hjælpe dem med at fastholde og udvikle deres drømme og karriere i restaurationsbranchen. 

Morgendagens Madtalenter – en platform for og med unge madtalenter

Morgendagens Madtalenter er designet til at imødekomme de udfordringer, som unge madentreprenører står overfor i overgangen fra uddannelse til egen virksomhed. Mange oplever mangel på støtte, sparring og netværk, hvilket fører til, at flere forlader branchen. Projektet vil skabe en stærk platform, hvor unge talenter kan få adgang til de nødvendige ressourcer og netværk samt den faglige udvikling, der skal til for at realisere deres drømme.

Tuborgfondet støtter fremtidens madentreprenører

Støtten fra Tuborgfondet gør det muligt for FOOD at realisere visionen om at skabe et bæredygtigt udviklingsprogram for unge madentreprenører. Projektet vil løbe fra 1. november 2024 til 31. december 2027 og har en målgruppe af unge passionerede madfolk i alderen 20-30 år, der for nyligt har afsluttet deres erhvervsuddannelser og drømmer om at starte egne madkoncepter. 

Et omfattende program for talentudvikling

MM-programmet vil gennemføre en række aktiviteter, der strækker sig over tre år, herunder workshops, netværksarrangementer, pop-up-restauranter på madfestivaler og mentorordninger. Et af de centrale elementer i programmet er innovationshubs, hvor deltagerne vil få hands-on erfaringer med støtte fra erfarne branchefolk. Gennem disse aktiviteter vil deltagerne få mulighed for at teste deres idéer, udvikle deres færdigheder og opbygge netværk, der kan være afgørende for deres fremtid i branchen.

Vigtigheden af at støtte fremtidens talenter

Restaurationsbranchen i Danmark er kendt for sin kreativitet og høje kvalitet, men den er også en branche, der kræver vedholdenhed og konstant udvikling. Med Morgendagens Madtalenter ønsker FOOD at sikre, at endnu flere madentreprenører både bliver i branchen og får mulighed for at udvikle – og udfolde sig til at blive de næste store skabere af kulinariske oplevelser. De unge madentreprenører har et kæmpe potentiale, masser af kreative energi og et højt kvalitetsniveau allerede inden, at deres arbejdsliv rigtig er begyndt, men de mangler ofte den nødvendige støtte til at blomstre.

Her er programmets vigtigste bidrag at bygge bro mellem de unge talenter og den etablerede branche, hvilket vil sikre, at næste generation af madskabere har de færdigheder og det mod, der kræves for at føre nye idéer ud i livet.

“Som ung kok er det en kæmpe udfordring at finde plads til at udfolde sine idéer og drømme i en branche, hvor alt går hurtigt, og der er mange om buddet. Jeg har altid haft store ambitioner, og Morgendagens Madtalenter giver mig en unik mulighed for at prøve mine koncepter af i virkeligheden – uden den økonomiske risiko, man normalt står overfor. Det er også en fantastisk chance for at få sparring fra nogle af de bedste i branchen og bygge et netværk, der kan støtte mig fremover. Det her program giver mig mod til at fortsætte og drive mine drømme endnu længere,” fortæller Elisabeth Madsen, en af Danmarks unge madtalenter (og et af projektets udvalgte frontløbere), der ser programmet som en unik mulighed for vækst og fornyelse.

"De unge madtalenter er fremtidens drivkraft i vores branche, og deres succes afhænger af den støtte, vi giver dem i dag. Morgendagens Madtalenter er et vigtigt skridt i at sikre, at de får de rette værktøjer og det netværk, de har brug for, så de kan realisere deres potentiale og sætte deres præg på gastronomiens fremtid,” siger Rasmus Munk, chefkok og medejer af Alchemist.

Forventede resultater

Projektet forventes at nå 300 unge madentreprenører over tre år og skabe et fundament for, at de kan udvikle sig både professionelt og personligt. De unge vil præsentere 30 nye restaurantkoncepter ved Copenhagen Cooking og Food Festival, inviterer til en række pop-up restauranter med egne koncepter og menuer - og derudover vil projektet afholde netværksarrangementer og workshops med etablerede madprofiler og branchefolk. 

En investering i fremtiden

Morgendagens Madtalenter vil styrke talentmassen i dansk gastronomi og sikre, at nye generationer af madentreprenører har de bedste muligheder for at skabe succesfulde karrierer i branchen. En unik mulighed, der kun er mulig på grund af støtten fra Tuborgfondet.

Citat fra Pernille Brems, Programansvarlig for Arbejdsmarked i Tuborgfondet:
”Vi er glade for, at unge madtalenter nu får mulighed for at få nye værktøjer og et styrket netværk, så de kan forfølge og afprøve deres drømme i madbranchen. Unges ideer og engagement er brændstoffet i Morgendagens Madtalenter, og jeg glæder mig til at se de nye  forretningsideer, der bliver udviklet.”

Bliv en del af Morgendagens Madtalenter og hjælp os med at forme projektet

Henover vinteren bliver programmet formet af udvalgte frontløbere og erfarne branchefolk, og der er altid plads til endnu flere passionerede madsjæle på holdet. Tilmeld dig det første 1-årige forløb af Morgendagens Madtalenter, der starter op primo 2025 og løber året ud. Skriv til projektleder Ida Maria Kampmann eller tilmeld dig her.  

Kontaktoplysninger
For yderligere information, kontakt:

Katja Seerup Clausen                                                          
Projektchef, Morgendagens Madtalenter                                                              
Food Organisation of Denmark                                            
+ 45 28714131                                                

katja@thefoodproject.dk                                                     

 

Agnete Malene Boye

Kommunikation & PR

Food Organisation of Denmark

+ 45 31393264

agnete@thefoodproject.dk